wtorek, 5 marca 2013

9 Sprzedaż nieruchomości, spłata kredytu refinansowego a ulga w podatku dochodowym od osób fizycznych


Problem 1: W roku 2009 sprzedałam prywatne mieszkanie, które kupiłam w listopadzie 2006, następnie przeznaczyłam uzyskane pieniądze na spłatę kredytu refinansowego. Czy mogłam skorzystać z ulgi w dodatku dochodowym? (Łucja z Warszawy)

Decydująca jest w tym wypadku data nabycia mieszkania – rok 2006. Obowiązujące dla tego przypadku jest brzmienie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stan na 31 grudnia 2006. Jeśli sprzedała Pani prywatną nieruchomość przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie (wybudowanie) – w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 10 ust. 1 pkt 8 a – powstał przychód. Czy od tego przychodu należało opłacić podatek?
Niestety – tak -  należało opłacić podatek, gdyż był to kredyt refinansowy (czyli taki który był udzielany na spłatę poprzednio zaciągniętych kredytów) - (wyrok NSA z 4.12.2012 r s.akt II FPS 3/12).
Jeśli przeznaczyłaby Pani środki ze sprzedaży mieszkania na spłatę „zwykłego kredytu” zaciągniętego na sfinansowanie zakupu tej nieruchomości – Ulga przysługiwałaby w opłaceniu podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z Art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) Ustawy o pdof w treści obowiązującej do 31.12.2006

Dla dociekliwych:
1. Ustawa o podatku od osób fizycznych Dz. U. z 2012 r. poz. 361 Art. 10. 1. Źródłami przychodów są: ... 8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:  a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
2.Wyrok NSA z 4.12.2012  http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/B7ADCA52DF

Problem 2: W roku 2012 sprzedałem prywatny dom, który kupiłem w sierpniu 2009, następnie przeznaczyłem uzyskane pieniądze na spłatę kredytu refinansowego. Czy przysługuje mi ulga w dodatku dochodowym? (Robert z Kolbuszowej) 

 
Tak jak w pierwszym problemie decydująca jest data nabycia nieruchomości – rok 2009, oraz rok w którym Pan sprzedał rzeczony dom tj. 2012r. Data nabycia nieruchomości powoduje iż należy stosować przepisy roku 2009. W stanie prawnym obowiązującym od 01.01.2009 obowiązywało zwolnienie z podatku dochodowego w przypadku gdy w ciągu 2 lat od sprzedaży, przychody z tego tytułu zostaną przeznaczone na cele mieszkalne. Do katalogu celów mieszkalnych zaliczono kredyt refinansowy i odsetki od tego kredytu.
W tym przypadku przysługuje zwolnienie od podatku Pit





1 komentarz:

  1. W Ramal (http://www.ramal.pl/) oferujemy zaawansowane konstrukcje zaprojektowane z należytą precyzją. W sam raz do użytku handlowego.

    OdpowiedzUsuń